Strukturerat lärande

Vi har just kommit hem från Lovisas skola, där det varit en utställning av barnens forskningsprojekt - Science Fair. Strax innan jul fick de inbjudan till att vara med och genomföra ett forskningsprojekt, som presenteras på skolan, jurybedöms och kan gå vidare till county- och delstatsfinal. Strax innan jul fick Lovisa hem en inbjudan som beskrev hur forskningsprojektet ska genomföras. De ska använda "vetenskaplig metod", vilket innebär 1) identifiera ett problem, 2) ta fram bakgrundsinformation, 3) sätt upp en hypotes, 4) testa hypotesen genom ett experiment, 5) analysera data och dra slutsatser, och 6) presentera på en utställningsskärm. Det är helt enormt att man undervisar på detta sätt i klass 4 och 5! Metoden skulle kunna vara hämtad ur min bok om experiment, som jag snart är färdig med...

Lovisa valde att studera hur hennes klasskamrater tar sig till och från skolan, och hur mycket bensin man skulle spara om alla som bor inom en miles (1,6 km) radie från skolan, skulle gå eller cykla. Genom att mäta på Google Maps och räkna lite, så kom hon fram till att det skulle spara 79 gallons (300 liter) bensin per år bara i hennes klass! Dessutom skulle man kunna ställa in två busslinjer, som alltså bara hämtar barn inom 1,6 km radie från skolan. Studien blev väl mottagen. Den blev en av 11 som fick hedersomnämnande, och i morgon får hon veta om hon är bland de tre som går vidare till county-final.


Även i engelska lär de sig en mycket strukturerad arbetsprocess. Mallen är given: 1) inledning som talar om vad rapporten ska handla om, 2) tes som rapporten ska avhandla, 3) tre argument, som stöds av vardera tre meningar,  och 4) slutsats. Lovisa börjar drillas i hur man ställer upp strukturen och Malin jobbar med att också fylla strukturen med innehåll. Också det sker enligt mallar, med speciella fraser för för att binda ihop satser och argument.

Jag tror det är bra att lära sig arbeta enligt enkla, tydliga riktlinjer. När man väl kan reglerna, kan man sedan variera dem, och bryta mot dem. Om man så vill. För att skapa effekter.
Per



Kommentarer
Postat av: Christin

Bra jobbat Lovisa!!

2012-02-02 @ 14:55:51
Postat av: Lovisa

Tack!

2012-02-04 @ 02:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0