Föräldramöte

I torsdags kväll var det föräldramöte i Malins skolan - Parents night. För er som tycker att föräldramöten kan vara lite sega, så kommer här tips om ett snabbt och effektivt upplägg.

Kvällen var upplagd som en av Malins skoldagar, fast lektionerna var nerkortade till 15 minuter och rasterna till 4. Malin har fyra lektionspass varje dag, ett för varje ämne, exakt likadant varje dag. På Parents night fick vi göra en snabb genomgån av fyra ämnen på drygt en timme. Skolklockan ringde när vi förväntades vara i klassrummet för första passet - Arts. Där fick fick en snabb genomgång av Mrs Hansen om vad de gör, hur ämnet betygssätts och vad föräldrarna ska komma ihåg att följa upp där hemma. Efter 15 minuter ringde klockan, och vi fick ge oss ut i korridorerna och leta upp nästa klassrum. Denna gång i en barack utanför skolan, där engelskläraren Mr Saadipour tog emot. En snabb genomgång till, knappt tid för någon fråga, och så iväg till mattesalen och Mrs Bolden.

Lärarnas presentation var mycket annorlunda än hur en svensk lärare brukar presentera sig. Vad sägs om att få höra att "jag är en välutbildad lärare, examen i ämnet si och så från universitetet det och det, tycker det är roligt att undervisa och har 12 års erfarenhet som lärare"? Eller "jag är en mycket strukturerad person, och jag vill ha ordning och reda i min klass"? Ambitionen låter bra, och lite mer självförtroende och formell ton än "hej, jag heter Lasse och ska vara här", känns mycket bra.

När sedan principerna ska omsättas i rutiner kring betygssättning och närvaro, kan det lätt få ett löjets skimmer över sig. I matematikkursen sätt betyget med 50% på provresultat, 30% på snabba diagnoser (quizzes), 10% på att man gjort sina läxor, och 10% av "engagement", en slags övrigtpost. Inom denna post har eleverna (15-17-åringar!) fått två "toalettbiljetter", som de ska använda om de behöver gå på toaletten under lektionstid. Om de inte utnyttjar dessa på hela terminen får de 20 av de 100 poäng som krävs för att få full pott på "engagement"! Att räkna ut hur man ska klara det kräver kanske sin matematik?

Mormors gamla skolberättelse känns fortfarande aktuell, om pojken som kom tillbaka till klassrummet efter att druckit, och sa "vanntossta igeen"...
Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0